Step-by-step reparationsguide m. sprøjtepistol
Usynlig reparation med sprøjtepistol - følg vores guide step for step.
Guiden tager udgangspunkt i mindre buler og ridser samt brug af metallak og afsluttende klarlak.
Inden du går i gang, skal du vide, at de mest optimale omgivelser er et lukket og ventileret rum med temperatur på imellem 18-35 grader. Husk at guiden tager udgangspunkt i en ren og tør overflade.
Rigtig god fornøjelse 😊
Klargøring:
- Rengøring/affedtning på og omkring skade med silikone fjerner.
- Afdæk evt. hele bilen med autoplast eller afdækningspapir - husk tape.
- Skær forsigtigt hul de steder, hvor du ønsker at udbedre skade/skader.

Så er du klar! Du kan nu koncentrere dig om at lave usynlig reparation.
Rusbeskyttelse:
- Fjern løstsiddende rust og lak - slib ned til bart metal med sandpapir i *P120
- Fjern slibestøv med blæsepistol og tør efter med silikone fjerner.
- Du skal nu i gang med at spartle og male - husk sikkerhedsudstyr. Det er vigtigt, du beskytter dig med sikkerhedsmaske, handsker og malerdragt.
- Påfør 1-2 lag rustbeskyttende Epoxyprimer på bart metal/slebet lak med sprøjtepistol (dyse 1,5 - 1,7).
- Vent ca. 30-60 min. til Epoxyprimer er helt tør, før du ridser Epoxyprimer mat med sandpapir i *P180

Spartling:
- Nu skal du i gang med at spartle med 2 komponent polyesterspartel - husk igen at tage handsker på, så du ikke får produktet på huden. Du skal bruge polyesterspartel til opgaven – Vi har 250 ml. og 1,35 kg.
- Vurder størrelsen på området og bland en passende mængde spartel. Polyester spartel tilsættes 2% af den medsendte hærder.
- Bland grundigt polyesterspartel på spartel blok eller metalplade - du har max. 5-8 min. til at fordele spartel efter hærderen er tilsat.
- Brug en plast spartel til at udfylde bulen/ridsen. Blandingen skal gerne påføres plan med overfladen på emnet, du skal male.
- Spartlen er gennemtør efter ca. 30 minutter forudsat, at det er en lille bule. Er det en større bule, kan du bygge op i flere lag.
- Slib spartel helt plan med overfladen - brug først *P120 og afslut med *P180
- Fjern slibestøv med blæsepistol og silikone fjerner.
- For at undgå fugtknopper m.m påfører du igen Epoxyprimer ovenpå din spartel. Efter ca. 30 min. er Epoxyprimer tør og "løbere" og ujævnheder slibes væk med *P180 - *P240. Fjern igen slibestøv med blæsepistol og silikone fjerner.

Slibefyller:
- Påfør 1-2 lag slibefyller med sprøjtepistol (dyse 1,5 - 1,7) - vent 15-30 min imellem hvert lag. Vent med næste step til slibefyller er gennemtør - Det kan tage fra 30 minutter til 3 timer alt efter lagtykkelse.
- Slib slibefyller 100% plan med overflade - start med *P320, afslut med *P400.
Er du ikke tilfreds skal du starte forfra med slibefyller allerede nu. Alle ujævnheder afsløres når toplakken kommer på.
- Når overfladen er helt plan og glat, matteres overfladen til slut med *P400.
- Påfør evt. Finish kontrol spray for at tjekke, om overfladen er 100% glat.
- Fjern slibestøv fra *P400 med blæsepistol og silikone fjerner.

Baselak:
- Du skal nu i gang med at påføre basefarve og klarlak med sprøjtepistol. Du skal bruge en dyse med størrelsen 1,3-1,5
- Fjern ultrafint støv med harpiks klud (tackrag klud).
- Påfør 2 dækkende lag basefarve - vent ca. 30 min imellem hvert lag - basefarven skal overlakeres indenfor max. 24 timer.
- Inden du påfører klarlak - blæses overfladen ren, fjern ultrafint støv med harpiks klud.
- Vigtigt: Du må ikke slibe basefarve, da det ødelægger metaleffekten og giver opkog i klarlak.
- Er du ikke tilfreds! Start forfra, slib basefarve, påfør slibefyller igen og forfra med basefarve.
Klarlak:
- Påfør 2-3 dækkende lag klarlak – ca. 30 minutter mellem hver påføring.
- Gør overgang fra ny og gammel klarlak mindre synlig – sprøjt blandingsklarlak på overgangen, som hjælper klarlakkens ”kant” med at flyde bedre ud.
- Har du støvkorn eller løbere i klarlakken – lad dem være indtil næste dag.
- Støvkorn og løbere fjernes med vådslib P1500, ridser fra vådslib fjerner du med 3M fastcut 51816.